Maandag 14 mei: we vertrekken van camping Lake Louise
en
rijden naar het meer waaraan de camping zijn naam dankt. Het meer is nog
grotendeels bevroren en er ligt een dikke laag sneeuw op het ijs.
Vandaar is het een korte rit naar de Kicking Horse Pas. Daar
bewonderen we de twee spiraaltunnels die een eeuw geleden in de rotsen zijn
uitgehakt om het voor de treinen onneembare hoogteverschil op deze plek te
overbruggen. Door de spiraaltunnels kunnen de treinen veel geleidelijker klimmen
en dalen. De trein die we zien voorbijkomen, is zo lang dat het voorste deel al
uit de lange spiraaltunnel is, terwijl het achterste deel de tunnel nog in
moet. Daardoor kruist het voorste deel van de trein het achterste stuk, zoals
op de foto is te zien. We zien zelfs op een gegeven moment drie stukken van de
trein elkaar op drie niveaus kruisen; alleen is dat op de foto net niet
zichtbaar.
Overigens zullen we de treinen de komende dagen nog lang als
onze metgezellen hebben. We blijven voorlopig op Highway 1 – de Trans Canada
Highway – die hier van Oost naar West loopt. Ook de campings liggen langs
deze route en we horen dan ook voortdurend het gediesel en gefluit van de
treinen. Zelfs in bed wen je eraan.
Aan het eind van de ochtend arriveren we op Monarch
Campground in Yoho National Park, waar me midden tussen de bergen in de vrije
natuur staan. Voor Arjen en Debora: dat is vlak naast Kicking Horse Campground
waar we vijf jaar geleden stonden.
Hoi pa en ma, ik herkende het gelijk al toen ik de foto's zag. Prachtig! Die bergen, wauw het blijft verbazen! Jullie genieten zo te zien en te lezen. Liefs, Debora
BeantwoordenVerwijderen