zondag 27 mei 2012

Osoyoos Lake

Op vrijdag 25 mei vertrekken we rond half elf via Highway 3 richting Keremeos.


Keremeos is synoniem met fruit. Je vindt er talloze boomgaarden, waar appels, peren, perziken, kersen en abrikozen groeien. 





En de hoofdweg wordt omzoomd door tientallen fruitkramen.




In Keremeos bellen we via Skype met Annerieke die vandaag haar 39e verjaardag viert. Annerieke, we love you. We denken in deze dagen ook aan onze vriend Wim Bakker, nu het twee jaar geleden is dat Sisca stierf. 


Na Keremeos wordt het landschap droger en dorder. We naderen Osoyoos: volgens de gidsen de droogste en warmste plek van Canada met de meeste zonuren en de minste regendagen. Vandaag moeten we het overigens doen met een mix van zon en wolken en een paar regenspatjes.

Als we bij Haynes Point Campground zijn aangekomen, blijkt die vol te zijn. Alle plaatsen zijn voor het weekend gereserveerd. Wij mogen op de Overflow Area staan midden op de smalle strook land die als een vinger Osoyoos Lake in steekt. Het is een moordplek – volgens veel voorbij lopende campinggasten ‘a marvelous spot with the best view of the campground’ - waar we naar twee kanten uitzicht hebben op het meer. Aan de ene kant richting Canada, aan de andere kant is het na 200 meter Amerikaans grondgebied. De grens loopt dwars over het meer.



Ineke gaat voelen hoe warm het water is in dit ‘warmest lake of Canada’: kan ik morgenochtend erin zwemmen in plaats van te douchen? 


Nee dus, nog veel te koud. Als ze uit het water omhoog klimt, help ik haar omhoog over de stenen. Maar doordat ik slippers draag, glijd ik uit (anderhalve meter naar beneden) en kom ik languit op de stenen en in de struiken terecht. Gelukkig heb ik niets gebroken en kom ik er met een stek schaafwonden en een gescheurde (oude) broek vanaf. Sorry, no foto’s. Het fototoestel zat in mijn zak …

We genieten 's avonds na het eten van de langzaam ondergaande zon en van het compleet andere licht dat daardoor op het meer schijnt.



Na het ontbijt de volgende morgen



komt de campinghost langs met de mededeling dat er op de camping een plek is vrij gekomen. Daar verkassen we vervolgens heen. Opnieuw, a marvelous spot, nu met privéstrand, tafel en firepit. Daar houden we het de rest van de dag moeiteloos uit.









2 opmerkingen:

  1. Het ziet er allemaal weer schitterend uit. Gelukkig alleen maar kleerscheuren na die valpartij. Doe maar voorzichtig en geniet van de laatste weken.
    groeten wim en sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hè jakkie, ik schrik van die valpartij. Kijk alsjeblieft goed uit met die glibberigheid. Wat een prachtige plek zo langs het meer! Dat is wel pure ontspanning zo, met dat uitzicht.
    Wij hebben ook een heel mooi uitzicht hier in het pittoreske Chatel Montagne ;-)

    Liefs,
    Annerieke

    BeantwoordenVerwijderen